ПОЛЕЗНА ИНФОРМАЦИЯ

Храната е всичко онова, което се приема чрез органите на храносмилането, годно да се усвои от организма, за да му осигури всички необходими градивни, енергийни и възпроизводителни вещества. Храната е сбор от хранителни продукти, докато хранителният продукт е сбор от хранителни вещества, които обаче не се намират в механична смес, а в биологично обоснован комплекс.

Хранителната стойност на хранителните продукти определяме според процентното съдържание на хранителни вещества в тях. За основни хранителни вещества се смятат белтъците, мазнините и въглеводите, които фактически определят хранителната стойност на различните хранителни продукти. Но за правилното функциониране на организма са абсолютно необходими още вода и минерални соли, те са с незначителна калорийна стойност. В още по-малки количества се приемат и различни витамини, които заемат важно участие в регулацията на обмяната на веществата.

Всяко хранително вещество има свой специфичен строеж и физиологично значение. Това налага да се изучи по-подробно тяхната структура и физиологичната стойност и същност.

БЕЛТЪЧИНИ

Белтъчините или протеините са градивният, жизнено необходим елемент в храната на хората. Те са едни от най-важните хранителни вещества, които съдържат азот и този крайно необходим градивен елемент постъпва в организма предимно чрез тях. Белтъчините са основата на живота. Белтъчините са високомолекулярни органични вещества. В природата се синтезират от растителни клетки предимно от неорганични вещества – водород, кислород, въглерод и азот, при прякото участие на слънчева светлина. Животните приемат белтъчини при консумиране на растителна храна и ги преизграждат според структурата и нуждата на организма си в животински белтъчини. Човешкият организъм съдържа около 16 % белтъчини. Обикновено растителните белтъчини се усвояват от човешкия организъм по-трудно, отколкото животинските белтъчини.

Животинските белтъчини съдържат по-ценни аминокиселини и се приемат за по-качествени от растителните.

По своята биологична ценност и състав на аминокиселини белтъчините се разделят на пълноценни, частично пълноценни и непълноценни. Първите поддържат живота и осигуряват нормалния растеж на организма. Това са предимно животински белтъчини. Вторите поддържат живота, но не осигуряват растеж и третите задължително се приемат с пълноценни белтъчини.

Пълноценни белтъчини съдържат месото, млечните продукти, яйцата, рибата, мидите и др.

Непълноценни  белтъчини съдържат  плодовете, зеленчуците, зърнените растения.

Същността и голямото значение на белтъчините за храненето се състои в тяхната незаменимост от друг вид хранителни вещества – мазнини и въглеводи. Макар че и обратното е напълно възможно. Под влияние на храносмилателните сокове белтъчините са разпадат на аминокиселини, които се усвояват в червата. Тук различните аминокиселини се съединяват по нов начин, в нови комбинации, при които се образуват специфични за човешкия организъм белтъчини. С други думи, от чужд белтък след храносмилането човек синтезира свой собствен белтък.

Нормалният елементарен състав на белтъчините е следният: въглерод – 50-54.5 %, водород – 6.5-7.3 %, кислород – 21.5-23.5 %, азот 15-17.5 %, сяра – 0.3-2.5 % и минимални количества фосфор, йод и други елементи. По състава си на аминокиселини белтъчините биват прости /албумини, глобулини, глутенини, проламини, хистонини, протамини/ и сложни /глюкопротеини, фосфопротеини, хемоглобин, лецитопротеин/.

Хранителната стойност на белтъчините се определя от съдържанието на аминокиселини.  Жизнено необходими за организма на човека са следните аминокиселини: цистин, хистидин, лизин и триптофан, метионин, валин, аргинин, хистидин, треонин и др. В ежедневната ни храна трябва да се съдържат в малки или по-големи количества всички видове аминокиселини.

Организмът използва като градивен елемент необходимото количество навлязъл в кръвта белтък, а останалият се използва чрез дезаминиране в черния дроб за енергетични нужди.

Необходимата дневна нужда от белтъчини за определени хора е различна и зависи от възрастта и извършваната работа. Нуждата от белтъчини е равна на техния разход. С други думи , вносът на белтъци в организма на човека трябва да покрива загубата им, това се нарича белтъчно равновесие. За човек в активна възраст белтъците , които трябва да поема са 1.5 г. на 1 кг., при нормално тегло.

МАЗНИНИ

Мазнините са прости липиди, т.е. вещества, които не се разтварят във вода. Те са естери на глицерина с мастни киселини. Мазнините се състоят от водород – 76.5%, кислород – 12% и въглерод – 11.5%.

В зависимост от съотношението на мастните киселини и глицерина, влизащ в състава на мазнините, те биват твърди и течни. Мазнините са лош проводник на топлина и затова запазват телесната температура. При окисляването си те дават най-много енергия от всички хранителни вещества.

Главният състав на мазнините са мастни киселини. В техния градеж вземат участие въглеродът, водородът и кислородът. При окисляването им в организма тези киселини се разпадат на вода и въгледвуокис.

Мазнините са една от важните съставни части на нашия организъм. Те са силно енергетична и резервна храна. Приети в малки, физиологично необходими дози, веднага се изразходват от организма, но приети в изобилие, се отлагат в тъканите и образуват запасни депа.

При гладуване най-напред започва изразходване на запасните мазнини и след това на белтъчините. Хранителните мазнини биват животински ( краве масло ) и растителни ( зехтин).  За пълноценни се смятат животинските масла, защото съдържат витамини А, Д и Е, докато  растителните, особено рафинираните.

ВЪГЛЕВОДИ

Въглеводите са ценна растителна храна, която се синтезира в растителната клетка. Въглеводите се състоят от три елемента – водород, кислород и въглерод. Те са ценна растителна храна, която получаваме най – често под формата на захари и скорбяла. Въглеводите (жито, царевица, картофи, сладки плодове, зеленчуци и зърна) се делят на: монозахариди, дизахариди и полизахариди. От всички тях само монозохоридите се възприемат от организма непроменени, които се превръщат в гликоза (в човешката кръв се съдържа около 0.1 %). Присъствието на гликоза в клетката подпомага правилното разграждане на мазнините.


Водата е главната съставна част на човешкото тяло – средно около 63 % от теглото на възрастния човек. В кръвта тя достига 90 %. Това определя абсолютната необходимост от ежедневна консумация на вода.

Водата е посредник между хранителните вещества и клетките. Тя отдава известни хранителни вещества на тъканите, а други като продукт на обмяната ненужни вещества изнася към бъбреците, белите дробове и кожата. Освен това водата поддържа тургора на живата клетка, участва в топлорегулацията на тялото и т.н.. Като източници на вода за организма служат питейната вода, водата която се съдържа в хранителните вещества, и тези, който се образуват при разграждането на въглехидратите и мазнините в нашия организъм.

НЕОРГАНИЧНИ ВЕЩЕСТВА

Неорганичните вещества вземат важно участие в строежа на организма и поддържат правилната  обмяна на веществата.

В човешкия организъм се съдържат голямо количество различни микроелементи (калций – 1.5 %, калий – 0.35 %, фосфор – 1 %, натрий – 0.15 %, сяра – 0.25 %, магнезий – 0.15 % и др.), които помагат за правилното функциониране на нашия организъм, затова човек трябва да знае, какви функции изпълняват отделните микроорганизми, в какви количества са необходими на организма и естествено в кой продукти и се съдържат.

Желязо – доставя на организма кислород. Признаци за  дефицит на желязо в организма са –  анемията, главоболие, понижена концентрация и отпадналост, слоене на ноктите. Причина за дефицита на желязо са  – небалансирано хранене, загуба на кръв, хормонални нарушения, хроничен гастрит. Източник на желязо са – телешко месо, соя, риба. Доза необходима за 24 часа: за мъже – 10 мг/ден, за жени – 18 мг/ден ( при бременност – 33 -38 мг/ден).  Излишъкът на желязо в организма има токсично влияние и засилва възпалителните процеси в организма (алкохолизма води до натрупване на желязо в организма и увреждане на черния дроб).

Калий – той е жизнено необходим за „храненето” на клетките на нашия организъм, за работата на мускулите и миокарда. Признаци за  дефицит на калий в организма са – преумора, психическа и физическа отпадналост, бавно зарастване на рани, суха кожа, аритмия, мускулни спазми. Причина за дефицита на калий са  – заболявания на бъбреците, червата, ендокринната система, излишък на натрий в организма. Източник на калий са  авокадо, кайсия, вишна, стафиди, гъби, картофи, царевица, магданоз, какао, извара, орехи, банани. Доза необходима за 24 часа за възрастни е – 3.5 гр.

Селен – това е микроелемент с макродействие. Той има изразен антиканцерогенен ефект, стимулира имунитета, защитава сперматозоидите и обезпечава тяхната подвижност. Заедно с витамин Е помага за работата на сърцето, особено след инфаркт. Признаци за  дефицит на селен в организма са – понижен имунитет, безплодие, дерматологични проблеми. Причина за дефицита на селен са  – небалансирано хранене, загуба на кръв, хормонални нарушения, хроничен гастрит. Източник на селен са  морските дарове, броколи, ориз, зеле, мляко, пилешко месо, жито. Доза необходима за 24 часа: за мъже – 70 мг/ден, жени – 55 мг/ден.

Калций – 99 % от този микроелемент се съдържа в костите и зъбите на човека, поради което той има изключително значение за формиране на костна система. Също така той участва активно в работата на сърцето и нервната система. Признаци за  дефицит на калций в организма са – мускулни болки, остеопороза, алергии, нарушено съсирване  на кръвта. Причина за дефицита на калций са  – неправилно хранене (липса на млечни продукти в менюто), излишък на фосфор в консумираните продукти, проблеми с бъбреците. Източник на калций са  млякото и млечните продукти. Доза необходима за 24 часа: за възрастни– 800 мг./ден,за бременни – 1200 мг./ден.

Мед – това е хранителен елемент и токсично съединение. Това е изключително важен микроелемент за образуването на съединителните тъкани. Признаци за  дефицит на мед в организма са – анемия, нарушения във функционирането на щитовидната жлеза. С липсата на мед са свързани болести на съединителната тъкан. Източник на мед са  яйца, цитрусови плодове, цвекло, ябълките, крушите, моркови, зеле, краставици, орехи, морски дарове. Доза необходима за 24 часа: за възрастни– 2-3 мг./ден.

Цинк – е известен с антиоксидантните си свойства. Стимулира съпротивителните способности на организма срещу инфекции. Играе важна роля  при синтезирането на инсулин в кръвта. Признаци за  дефицит на цинк в организма са – анемия, лош апетит, влошено зрение, косопад. Цинка участва в метаболизма на алкохола, затова при дефицит на цинк в организма са налице предпоставки за алкохолизъм. Източник на цинк са  бобените култури, телешкото, млякото, пуешко месо, риба, слънчоглед, яйчения желтък.  Доза необходима за 24 часа: за възрастни– 15 мг/ден.

Сяра – това е неметално вещество, което се съдържа във всяка растителна и животинска клетка. Това вещество носи името „минерал на красотата”, защото то поддържа блясъка на косата, придава на кожата ни еластичност и свежест. Сярата е включена в състава на аминокисилините  и е необходима за синтезирането на белтъчини в съединителната тъкан. Не по-маловажно е и значението на сярата за дишането на клетките – процес, при който кислородът се използва за построяване на клетки и получаване на енергия. Сярата се използва при лечение на артрит, алергии, кожни болести. Източник на сяра са  бобените култури, месо, пшеница, мляко, риба, чесън, яйца. Доза, необходима за 24 часа не е установена, но ако консумираната храна съдържа достатъчно количество белтъчини, то ще съдържа и достатъчно сяра.

Магнезий – това е един от най-важните микроелементи. Заедно с калцият той участва във формирането на костната система, стимулира образуването на белтъчини, регулира енергийния обмен в клетките, отпуска сърдечната мускулатура. Признаци за  дефицит на магнезий в организма са – заболявания на сърдечно-съдовата система, камъни, онкологични заболявания, депресия, отпадналост. Причина за за дефицит на магнезий са честите стресове, захарен диабет. Източници на магнезий са  растителни продукти  като кайсии, стафиди, магданоз, кашу, бадеми, банани, зелена салата. Доза, необходима за 24 часа  за възрастни– 400 мг./ден.

Фосфор –  изключително важен, с многообразни функции. Заедно с калция той участва във формирането на костната тъкан, той участва съхраняването и използването на генетическата информация, биосинтеза на белтъчините. Най-значима е ролята на фосфора за обезпечаване работата на енергийните процеси на организма. Признаци за  дефицит на фосфор в организма са – понижаване на имунитета, болки в костите, нарушаване на работата на черния дроб, отпадналост.  Източници на фосфор са  млечните продукти, месо, риба. Доза необходима за 24 часа: за възрастни– 1200 мг./ден.

ВИТАМИНИ

Здравословния начин на живот е невъзможен без балансирано хранене, което безусловно включва в себе си и  консумация на витамини. За да бъде тяхната консумация полезна за човешкия организъм, трябва да обърнем внимание на тяхната функция.

Витамин Д3 – основна роля на този витамин е минерализация на костните тъкани. Дефицита  му при децата води до рахит. Причина за дефицит на витамин Д3 е неправилна диета, основана на въглехидрати, дисбаланс на калция и фосфора в организма, употреба на алкохолни напитки. Източник на витамин Д3 е изключително животинската храна. Особено богати на този витамин  са рибеното масло и яйчения жълтък.

Витамин В6 – той е изключително важен за усвояване на белтъчините, за функционирането на мозъка и производството на хормони. Този витамин е натурален антидепресант и диуретик. Дефицитът му води до проблеми с централната нервна система, белене на кожата. Източници на този витамин са  месото, боба, броколи , зеле, аспержи, тиквата, червените чушките, бананите, млякото. При термична обработка на продуктите, те губят от 20-35 % от съдържанието си на витамин В6.

Витамин В3, РР – той е необходим за функционирането на мозъка и за здрава кожа. Поддържа нивото на холестерин и захар в кръвта. При дефицит – отпадналост, възпаление на кожата, раздразнителност. Източник на този витамин са – риба тон, сьомга, агнешко месо, пуешко месо, пълнозърнест хляб, картофи, грах, домати, червен пипер. При термична обработка на продуктите те губят от 5-40 % от съдържанието си на витамин В3.

Витамин С – панацея, основен витамин, който се съдържа в плодовете и зеленчуците. С еволюцията на човека той, за разлика от животните, е загубил способността да произвежда този витамин и затова го получава с храната си или с препарати. Той участва в производството на калоген, в работата на ендокринните жлези, спомага за работата на черния дроб, повишава имунитета.

Витамин В12 – този витамин е изключително необходим за кръвообращението, за усвояването на белтъчините от организма, за функционирането на нервната система. Участва в транспортирането на кислород в кръвта. При дефицит на витамин В12 настъпва анемия, слабост и отпадналост, главоболие. Източник на този витамин са  месо, яйца, кашкавал, мляко, риба тон.

Витамин А –  това е витамина на „младостта и красотата”, без него няма как нормално да функционират клетките на кожата.  Витамин А съдейства за повишаване на имунитета на организма. Признаци за дефицит на витамин А са – суха кожа, косопад, лошо зрение. Източник на този витамин са – животински дробове, риба, кашкавал. В растителните продукти се съдържа бета –каротин – провитамин А. Богати на този провитамин са – морковите, чушките, спанака, магданоза, шипка.

Витамин Е – това е витамина на плодовитостта, мастно разтворим витамин, представляващ важен антиоксидант, като такъв предпазва мембраните на клетките от натрупване на токсични продукти каквато е на пример млечната киселина. Недостигът му е причина за анемия. Съдържа се в растителното и животинско масло, зеленчуци, мляко, яйца, черен дроб, месо също така в житните зародиши.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: