ДИЕТИТЕ – ЗА И ПРОТИВ

Днес е много популярно и модерно да се спазва диета. Диетите биват различни: белтъчна, по кръвната група, „суровоядство“, разделно хранене, вегетарианство. Изключително важно според мен е, когато избирате едно или друго ограничение в хранителния си режим, да бъдете наясно до какво води това и да сте сигурни, че тези ограничения ще бъдат полезни за вашия организъм.

Вегетарианството – това е едно от най-древните начини на хранене, на повече от 2.5 хиляди години.  В превод „вегетарианство” означава – растително, здраво, жизнеспособно. И наистина, при вегетарианците е по ниско нивото на заболяване от атеросклероза, хипертония и рак на дебелото черво. Растенията са богати на витамини, които от своя страна допринасят за нормалния обмен на мазнини в организма, не съдържат холестерин, помагат за извеждането на токсини от организма.

Но трябва да се има  предвид, че строгото вегетарианство не дава на организма достатъчно количество на незаменими аминокиселини, като витамини В12, Д, В2, селен. Растителните белтъчини и желязо, което се съдържа в растителните продукти, се усвояват от организма по-лошо, от животинските. Не може да се мине и без холестерин, защото той е необходим за нормалното функциониране на черния дроб и хормоналната система.

Ако Вие сте вегетарианец, то задължително трябва да се храните максимално разнообразно, за да доставяте на организма си всичко необходимо за комфорта му.

Белтъчна  диета – тя позволява на организма да се разтовари от въглеводи. Тя се отличава с това, че след приключване на диетата и спазване на правила, загубеното тегло не се възстановява.  Най-големия минус на тази диета е, че тя не е балансирана, организма се лишава от важни за него витамини, минерали и мазнини. Също така трябва да се има  предвид, че тази диета изключително много натоварва черния дроб  и за това такава диета  не може да се спазва повече от две седмици.

Диета по кръвна група – тя е създадена от Dr. Peter DAdamo . Основната и теория е, че всеки се храни в съответствие със своята кръвна група. Кръвната група съответства на химическия състав на човека, затова и различните хранителни вещества се усвояват с различен интензитет. Така, според тази теория, хора с кръвна група 1(0), трябва да консумират много риба и месо и да ограничат въглехидратите. Хора с 2(А0), да се хранят предимно с растителни продукти и риба, да ограничат млечните продукти, и да не консумират червено месо. Хора с 3(В) могат да консумират месо, без пилешко и свинско, плодове и зеленчуци. Тази концепция не е научно обоснована. Способността на организма да преработва и отделя  храната не зависи по никакъв начин от кръвната група. Относително ниското съдържание на въглехидрати противоречи на съвременните представи за здравословно хранене. Освен това при значителни ограничения, в организма може да настъпи дисбаланс на витамини и микроелементи.

Хубавото на тази диета е, че тя е основана на натурални продукти, които не търпят обработка.

Разделно хранене – това е прекрасен начин да отслабнете и да си осигурите балансирано хранене. Разделното хранене допринася за лечение на някои заболявания и естествено формира навик за следене на дневното  си меню. Но този режим на хранене има и своите недостатъци, които могат да доведат до проблеми с обмяната на веществата, недостатък на желязо и витамини в организма.

„Суровоядство“– това е възможност не само за отслабване, но и начин да станете по-здрави. Защото суровите продукти се усвояват по-добре  от организма. Суровите продукти съдържат повече витамини, които прочистват жлъчката в стомаха. Това е начин на хранене, който има изключително прочистващ характер и не може да е с продължителност повече от 5-8 дни, и не по-често от четири пъти годишно. Този режим трябва да се прилага само след консултация с лекар.

„ORGANIC FOOD“ – тези продукти съдържат 50 % повече, витамини, минерали, хранителни и биологично активни вещества, в сравнение с продукти, произведени по традициония начин. Това е абсолютно полезна и здравословна храна. Това означава, че почвата, върху която е произведена тази храна не е подлагана на химическа обработка и не е третирана с пестициди повече от пет години и е разположена в екологично  чист район. Отглеждането на органичната храна е  без използване на синтетични минерални подобрители, стимуланти за растеж и ГМО. „ORGANIC FOOD“ е със специфично изразен вкус.

Здравословното хранене задължително включва“ ORGANIC FOOD“, защото неговата философия не само намалява употребата на мазнини, захар и сол, но и увеличава консумацията на плодове и зеленчуци.

Гликемичен индекс – той показва нивото на глюкоза в кръвта  след употреба на богата на въглехидрати храна. Този индекс е от 1 до 100, като най-висок индекс има глюкозата 100. Гликемичният индекс  е изключително важен за хора, които искат да спазват нисколалорично хранене и да поддържат постоянно тегло. Продуктите с нисък ГИ допринасят за стабилизиране на нивото на захарта в кръвта, което и осигурява по-дълго време чувство за ситост.

Желателно е да се консумират повече продукти с нисък ГИ (40 и по-малко), като бобови и зърнени култури, ябълки, вишни, сливи, грейпфрут, портокали, круши, авокадо, тиквички, спанак, чушки, зелена салата, броколи, карфиол, домати, кисело мляко, ядки. Важно е да се знае, че при консумация на продукти с висок ГИ е нужно те да се комбинират с мазнини и белтъчини, защото тази комбинация намалява общия ГИ.

Калории – това е единица енергия, която се съдържа в храната и тази енергия, която изразходва човек. Всичко, което ядем и пием съдържа калории, с изключение на водата. Например, в 1 грам белтъчини има 4 калории, мазнини – 9 калории, въглехидрати – 3,75 калории. Но не всички калории са еднакво полезни. Например: по-добре да преядем въглехидрати, отколкото мазнини, защото за да се превърне въглехидратната храна в мазна тъкан са необходими 25 % от съдържащите се калории в тях, а за храни с по високо съдържание на мазнини  са необходими само 3 % от тяхната енергийна стойност.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: